top of page

Lean Supplier Development

Att bedriva Lean i sin egna verksamhet är förstÃ¥ss bra, men dock en suboptimering av Supply chain. Genom att tänka pÃ¥ Lean och samarbete i sin värdeflödeskedja som Toyota finns mycket att hämta. Ingen fÃ¥r sÃ¥ mycket förbättring pÃ¥ pris som Toyota av sin leverantörer, trots att man sätter minst komersiellt tryck pÃ¥ dem. Lär dig vad man gör för att vinna tillsammans istället.

Sluta förhandla och brÃ¥ka om den sista procenten pÃ¥ priset frÃ¥n era leverantörer och börja istället se hur vi kan optimera övriga 99% av den gemensamma affären. Fler företag följer efter modellen där man istället för att hÃ¥rt förhandla om priset skapar lÃ¥ngsiktiga relationer med sina strategiska leverantörer och fokuserar pÃ¥ att tillsammans optimera det gemensamma flödet mellan verksamheterna. Detta ger typiskt sätt ett bättre pris över tid och en kraftfullare relation med gemensamt fokus pÃ¥ slutkund. 

 

Inköpsorganisationen ska givetvis fortsätta hantera samtliga traditionella verktyg (RfQ, volymaggregering, faktabaserad förhandling, global sourcing, make/buy analyser osv), men jag vill lyfta fram de verktyg som finns i lÃ¥dan för Supplier Management. Man brukar säga att Supplier Management (även kallat supplier maintenance) handlar om att pÃ¥ ett effektivt sätt skapa och behÃ¥lla en nyttig relation med sina leverantörer. En relation som fokuserar pÃ¥ gemensam utveckling och grundar sig i fakta. En relation där man efterhand kan komma till en situation där man tillsammans med sina mer strategiska leverantörer slutat brÃ¥ka om sista procenten och istället tillsammans optimerar resterande 99%. Denna situation är givetvis trevlig att vara i, men det är ingen enkel resa att ta sig dit. Innan man tillsammans kan förbättra dessa 99% behöver mÃ¥nga byggstenar sättas i grunden.

 

Vi har skapat Supplier Management Toolbox för att hjälpa till med den infrastruktur som krävs för att bygga en grund som tillåter fokusering på de andra 99 procentenheterna.

Lean Supplier Development

Supplier Management Toolbox är indelad i tre delar: mätning och klassificering; styrning och uppföljning samt kontinuerlig förbättring. 

 

Del 1: Mätning och klassificering

 

Den första delen, mätning och klassificering, handlar om att börja följa upp hur leverantörsbasen faktiskt fungerar och vad vÃ¥ra leverantörer har för styrkor och svagheter. Detta ska göras pÃ¥ flera plan. Man bör t.ex. ha en webbaserad enkät, autonom utvärdering, som samtliga leverantörer ska fylla i. Här ber man leverantörerna göra en övergripande skattning av sin förmÃ¥ga. Fokus ligger brett pÃ¥ allt ifrÃ¥n corporate social responsibility, krisplaner och kollektivavtal till operativa frÃ¥gor som kvalitet, leveransförmÃ¥ga, antal kunder osv.


Denna enkät används bÃ¥de för grundläggande datainsamling, men även som "säkerhet" för att vi har tagit vÃ¥rt ansvar och kontrollerat att leverantören följer lagar, regler och gängse praxis. Har leverantören svarat "ja", har de även Ã¥tagit sig ansvaret ifall nÃ¥gon avvikelse sker. Nästa nivÃ¥ i uppföljning är att göra en go-and-see audit, där man faktiskt Ã¥ker till leverantören och gör en heldags eller halvdags audit och gÃ¥r igenom allt frÃ¥n operativa resultat till funktioner och processer inom företagets struktur. Dessa tvÃ¥ aktiviteter kombinerat med rigorös datainsamling om kvalitets- och leveransproblem brukar vara en mycket bra faktabas att stÃ¥ pÃ¥ för att utvärdera risker, behov och möjligheter hos leverantören.

Del 2: Styrning och uppföljning

Den andra delen av Supplier Management Toolbox handlar om styrning och uppföljning av leverantörsbasen. Dessa verktyg ämnar först och främst att pÃ¥ ett effektivt sätt ge vÃ¥ra leverantörer feedback om hur deras produkt eller tjänst fungerar och upplevs. MÃ¥nga gÃ¥nger är vi alldeles för dÃ¥liga pÃ¥ att faktiskt göra detta pÃ¥ ett strukturerar sätt. Ett av de absolut vanligaste önskemÃ¥len frÃ¥n leverantörer är att fÃ¥ snabbare, mer frekvent och bättre feedback om hur deras produkt eller tjänst fungerar och vad de behöver förbättra. Som inköpsavdelning, utan tydliga processer som automatisk skickar denna feedback, har vi en förmÃ¥ga att bara skicka feedback dÃ¥ det är ett riktigt stort problem som vÃ¥r kund lider av (oftast är dessa problem inte okända för oss, men vi har inte Ã¥termatat dem tidigare eftersom omfÃ¥nget inte varit sÃ¥ stort förrän nu..).  För att proaktivt ta bort dessa problem behöver vi skapa tydliga feedback-rapporter till vÃ¥ra leverantörer. 

 

När vi börjar ge feedback behöver vi även kunna erbjuda stöd till hur leverantören ska förbättra sina resultat. Här är problemlösning det enskilt viktigaste verktyget, men vi kan även behöva erbjuda hjälp i form av experter som tillsammans med leverantören jobbar på lösningar till deras problem. Experterna kan, beroende på företagets storlek, antingen vara personer från angränsande avdelningar som kvalitet, logistik, design och produktion eller en specifik förbättringsgrupp inom inköp. Större organisationer, som Toyota och Scania, har typiskt sätt dessa expertgrupper att skicka vid behov. De har en förmåga att betala av sig själva relativt fort. Speciellt när en kris uppstår - då är de oumbärliga på att få igång verksamheten snabbt med minimal förlust igen.

 

Har vi kommit så här lång borde vi nu ha en väl fungerande apparat för att samla in data, ge feedback och lösa problem tillsammans med vår leverantörsbas. Detta borde reducera amplituden på de bränder vi behöver släcka och kanske till och med reducera antalet bränder som dyker upp. Nästa steg är nu att ta ett quantum leap. Nu har vi tillräckligt god grund att stå på för att börja jobba med de mest spännande verktygen i Supplier Management Toolbox.

Del 3: Kontinuerlig förbättring (och standardisering)

Den tredje delen av Supplier Management Toolbox är Kontinuerlig förbättring och standardisering av förbättringarna. Hittills har allt vi pratat om handlat om grunden. Det är nu vi kan förbättra de andra 99% av kostnaden. Här hittar vi roliga begrepp som kaizen workshop, tachimbo och supplier development inlindat tillsammans med kompetensutveckling. Dessa är aktiviteter där vi i olika utsträckning genomför förbättringar tillsammans med vÃ¥ra leverantörer. Kaizen workshops används dÃ¥ vi har ett specifikt projekt att angripa där bÃ¥da parterna behöver ta del och samarbeta för att nÃ¥ mÃ¥let. Kaizen workshop är typiskt sätt nÃ¥gra fÃ¥ intensiva workshops med lite mellanrum för att Ã¥tgärda action points. Supplier Development är oftast ett betydligt längre program där bÃ¥da parterna blottar sig för varandra i större utsträckning för att hitta gemensamma förbättringar.Tachimbo Ã¤r kanske den mest spännande av alla dessa saker - en kombination mellan supplier development och kaizen workshops.

 

Kaizen workshops och tachimbo Ã¤r relativt straight forward att initiera. Supplier development behöver lite mer av en anledning. Oftast handlar det om att vi ser en leverantör som inte klarar att nÃ¥ vÃ¥ra mÃ¥l pÃ¥ egen hand eller en situation där vi ser en avsevärd potential till förbättring. I bÃ¥da fallen handlar det om en leverantör som vi anser vara strategisk och en leverantör som vi är redo att belöna med ökat eller fortsatt volym som reslutat av ett lyckat fördjupat samarbete. PÃ¥ senare tid har mycket fokus inom supplier development handlat om att skapa flexibilitet tillsammans. EfterfrÃ¥gan har pÃ¥ oroliga marknader som USA, Japan och Europa lekt studsboll och vi behöver i mycket större grad tillsammans anpassa vÃ¥r kapacitetsmodell efter verkligheten. När vi bedriver arbeten i vÃ¥r egen verksamhet för att skapa standardiserad flexibilitet för vi inte glömma leverantörsbasen. Glömmer vi dem finns det en mycket stor risk att vi klämmer vÃ¥ra leverantörer frÃ¥n bÃ¥da kanter och det hela slutar i en dyr och olycklig historia.

 

Standardisering av förbättringarna handlar egentligen om att ha en process som säkerställer att vi inte tillåter problem att hända mer än en gång. Och att vi återmatar alla de saker vi gör i SMT för att stärka denna process. Processen är typiskt sätt PPAP/SQAP (Production Parts Approval Process/Supplier Quality Assurance Process). Genom alla de verktyg vi har implementerat och jobbat med för att ta oss till denna punkt inser vi snabbt att vi löser samma problem flera gånger om med både samma och olika leverantörer. Här använder vi PPAP processen för att bygga ut möjligheten för dessa problem att skapas i framtiden.

Två stora "key success factors" för SMT

För det första sÃ¥ krävs det stora investeringar i utbildning för inköpsorganisationen för att göra denna resa. Inte bara i verktygen inom SMT, utan även ledarskap och förändringsledning. Inköparens roll förändras för varje Ã¥r som gÃ¥r och därmed förändras även kraven pÃ¥ vad en operativ, taktisk och strategisk inköpare behöver kunna. Detta är dock en oerhört värd investering. 

 

För det andra gäller det att bygga och underhålla relationer. Vi har pratat mycket om verktyg, men det kanske viktigaste av allt är att ha en bra relation med tillit till varandra. Tillit från en leverantör får man genom att agera konsekvent över en längre tid, ta ansvar, vara ärlig och rak i sitt agerande. SMT underlättar detta genom sina många standardiserade processer och ökade feedback, men till syvende och sist behöver en inköpare ha en bra relation med sin leverantör. Det brukar lösa väldigt mycket.

 

Från förhandling om 1% till prioritering av initiativ bland övriga 99%

Supplier Management Toolbox hjälper oss att bygga en grund för effektiv hantering av leverantörsbasen. En stark grund. Den tillåter oss att utifrån denna grund bedriva gemensamma förbättringsprojekt med våra leverantörer och utöka vårt samarbete så att vi inte bara bråkar om 1% utan även kan kika på förbättring av övriga 99%. Rent formellt så tar vi oss ifrån en situation där vi förhandlar om den sista procenten till en diskussion där vi prioriterar förbättringsprojekt för de övriga 99 procenten. Vilket tror du ger mest resultat?

Production Parts Preparation and Approval Process, PPAP

PPAP är en kvalitetsdisciplin mot leverantörsbasen som syftar till att säkerställa att varje leverantör har förstÃ¥tt och korrekt applicerat de kvalitetsverktyg/krav som kunden ställer. PPAP används bland annat av Volvo och Scania i Sverige samt Ford och GM globalt.PPAP används i första hand vid framtagandet av en ny komponent, men sträcker sig över hela livscykeln för komponenten. NÃ¥gra närbesläktade begrepp är SQAP och SPTT. Typiskt sätt identifierar leverantören en person som är ansvarig för att ta fram PPAP dokumentationen. Beroende pÃ¥ storleken av uppdraget och företaget är detta samma person som projektledaren eller en 100% dedikerad kvalitetsresurs.

 

I PPAP ingår som standard 18 kontrollpunkter som ska kompletteras, dessa är;

  1. Versionssäkrad ritning

  2. Aktoriserade ECN (Engineering Change Notifications)

  3. Engineering Approval

  4. Design FMEA

  5. Processflödesdiagram

  6. PFMEA

  7. Control plan

  8. Gage R&R

  9. Dimensionskapabilitet

  10. Materialtester

  11. SPS - Statistisk processstyrning

  12. Laboratoriecertifikat

  13. ARI - Apperance Approval Report

  14. Utfallsprov (samples)

  15. Signerade Boundary samples / Master Sample

  16. Jig- och fixturspecifikationer

  17. Kundspecifik kravlista

  18. PSW - Part Submission Warrant

Supplier Improvement Academy

Supplier improvement academy innebär att man tillsammans med 6-12 icke-konkurrerande leverantörer (Ã¥tminstone inte i grupper om 6) drar igÃ¥ng en förbättringsakademi. Leverantörerna identifierar ett problem de har till kunden och tillsammans kommer kund och leverantörer att hjälpas Ã¥t att lösa dessa problem. Kunden bidrar med struktur och utbildning kring problemlösning, samt coachning igenom problemlösningen.

 

Aktiviteten kan användas i olika situationer med olika fokus. I riktning mot leverantörsutveckling kan det användas tillsammans med mer strategiska leverantörer för att skapa gemensamma förbättringsplaner och i riktning mot mer problemskapande leverantörer kan det vara ett bra sätt att lära ut en strukturerad problemlösningsmetodik. Det är dock viktigt att innan man startar definiera vilka typer av leverantörer som ska ingÃ¥ och varför. Först internt för att sedan kunna kommunicera det med leverantörsbasen i stort.

Supplier Quality Assurance Procedure, SQAP

SQAP är ett samlingsnamn för de processer som drivs för att säkra kvalitet hos leverantörsbasen före, under och efter introduktionen av en ny produkt eller tjänst. SQAP har fÃ¥tt starkt fotfäste i telekom-industrin dÃ¥ företag som t.ex. Ericsson använder det. Snarlikt till SQAP är det, i bilindustrin, mer utbredda PPAP. Verktyg och processer som brukar inga i SQAP är bland annat; 8D problemlösning (eller praktiskt problemlösning), FMEA,PPAP, Quality Performance Measurement (QPM), Containment, Kamishibai, Control Charts, Statistisk Processstyrning, Control Plans, Gage R&R, Q-corner, Quality boards.

 

För att framgÃ¥ngsrikt lyckas med SQAP krävs bÃ¥de nära samarbete med leverantören som med de olika delarna av den egna organisationen. Mycket liknande, om än lite mer informellt, upplägger för SPTT. Oftast sammanfattar företag all sin förväntan pÃ¥ leverantören i en leverantörskvalitetsmanual, Supplier Quality Assurance Manual). I dessa gÃ¥r det att finna alla mallar och processer som leverantören behöver kunna och använda.

bottom of page